Meertaligheid multimediaEen studiedag maakt de balans op van online taalopleidingen
Een flexibele cursusHet belang van de niet virtuele interactie en van het verzamelen rond een leerkracht is precies één van de thema’s die zullen worden besproken op de studiedag over de integratie van nieuwe technologieën in taalklassen. De “Printemps des Tice”, die zal worden gehouden op 23 maart*, richt zich tot alle opleidingsactoren in het hoger of universitair onderwijs en zal gastsprekers verwelkomen uit de universiteiten van Sherbrooke, Fribourg, Cassablanca, Sophia Antipolis en Bordeaux. Algemene en specifieke ateliers zullen thema’s aansnijden zoals het online onderwijs met specifieke doelstellingen, de hybride online opleidingsmiddelen, het leren lezen en schrijven en de impact van de nieuwe technologieën op de interactie in de taalklas. Hoewel het aantal deelnemers aan taalopleidingen via het internet geen meerderheid vertegenwoordigt, zijn er niettemin 2 500 ULg studenten betrokken, waarvan het grootste deel in de faculteiten Wetenschappen en Geneeskunde. “De flexibiliteit van dit opleidingsmiddel, dat volledig werd ontworpen binnen onze universiteit op basis van reeds bestaande door het Labset geselecteerde informatica-instrumenten, laat de leerkracht toe om actueel en bij de hand liggend materiaal in een precieze context te gebruiken. Er kan dus gemakkelijk worden gewerkt ten opzichte van een probleem in de geneeskunde. Of men kan naar believen inspiratie vinden in het virtuele bereik van de reële wereld”, verklaart Audrey Thonard. Meerdere voordelenHet opleidingsprogramma van het ISLV , @lter, dat openstaat voor alle leden van de universitaire gemeenschap, biedt zes talen (Engels, Nederlands, Frans als vreemde taal, Italiaans, Duits en Spaans) en is opgevat voor een opleiding van 2 uur per week. Het laat toe de schrijf- en spreekvaardigheid, de grammatica en zelfs de uitspraak te oefenen. De voice board, troef van het project, maakt het inderdaad mogelijk berichten in te spreken op forums of oefeningen op het net te plaatsen die vervolgens door de leerkracht kunnen worden verbeterd. Deze laatste stelt immers wekelijks een kleine uit te voeren opdracht voor. De flexibiliteit, de soepelheid of het feit dat de documenten verschillende keren op eigen ritme kunnen worden herzien of herlezen, vormen een groot voordeel. Door het activeren van de zintuigen (horen, zien en voelen) werkt de student bovendien actief mee aan de opbouw van zijn kennis, wat het leren en memoriseren in de hand werkt. Fabrice Terlonge - Vertaald door Doris De Laet * Vrijdag 23 maart, 9u, salle des professeurs, place du 20-Août, 4000 Liège Gratis online inschrijving : www.ulg.ac.be/printemps-des-tice |
Egalement dans le n°269
Éric Tamigneaux vient de recevoir le prix ACFAS Denise-Barbeau
D'un slogan à l'autre
Résultats de l'enquête auprès de "primo-arrivants" en faculté des Sciences
21 questions que se posent les Belges
Le nouveau programme fait la part belle à l’histoire de la cité
Panorama des jobs d'étudiants
|